Η βυρσοδεψία συγκαταλέγεται στα παλαιότερα επαγγέλματα.

  

Ιστορική εξέλιξη του κλάδου

  Η βυρσοδεψία στην Ελλάδα του παρελθόντος, συνάντησε ιδιαίτερη άνθηση σε αρκετές περιοχές. Ξακουστά ήταν τα βυρσοδεψεία της Ερμούπολης (Σύρος) το 1850-1860 με συνολικό  εργατικό  δυναμικό  άνω  των  700  ατόμων,,  της  Σάμου  με  2500  εργάτες,  της Άμφισσας   (περιοχή   Χάρμαινα),   της   Χίου,   της   Λέσβου   και   τέλος   στα   Χανιά   τα ταμπακαριά (η λέξη προέρχεται από την αραβική λέξη tabak, που σημαίνει δέρμα). Οι βιομηχανίες  αυτές  παρουσίασαν  δραστηριότητα  ως  τις  αρχές  του  20ου   αιώνα

 Τα βυρσοδεψεία  του  παρελθόντος,  ήταν  σημαντικό  να  βρίσκονται  σε  τοποθεσίες  όπου υπήρχε  εύκολη  πρόσβαση  σε  άφθονο  νερό.  Ο  λόγος  ήταν  για  να  ξεπλένονται  τα δέρματα από τη σάρκα και από τα υλικά που απαιτούσε η διαδικασία της δέψης, για να μαλακώνουν και να φουσκώνουν.


Ιδιαίτερα κατά το 19ο αιώνα το επάγγελμα του βυρσοδέψη γνώρισε μεγάλη οικονομική άνοδο. Σήμερα ο κλάδος της βυρσοδεψίας, έχει βρεθεί αντιμέτωπος όχι μόνο με την οικονομική   κρίση,   αλλά   και   με   άλλους   παράγοντες   που   έχουν   οδηγήσει   πολλά βυρσοδεψεία    σε    παύση    εργασιών    ή    σε    υπολειτουργία.    Οι    εναπομείναντες επιχειρηματίες  και  επιχειρήσεις  πρέπει  να  αναζητήσουν  τρόπους  και  επενδυτικές ευκαιρίες,  ούτως  ώστε  να  καταφέρουν  να  ανταπεξέλθουν  στις  δύσκολες  οικονομικές συγκυρίες    και    να    ανταγωνιστούν    αντίστοιχες    επιχειρήσεις    του    κλάδου    που δραστηριοποιούνται  σε  άλλες  χώρες  όπως  η  Τουρκία,  Ιταλία  και  Ισπανία  με  πολύ χαμηλότερο κόστος λειτουργίας.

Η   βυρσοδεψία   συγκαταλέγεται   στα   παλαιότερα   επαγγέλματα   που   εξάσκησε   ο άνθρωπος.  Στην  Ελλάδα  που  η  κτηνοτροφία  αναπτύχθηκε  ιδιαίτερα,  παράλληλα άκμασε και η βυρσοδεψία. Διάφορες ιστορικές πηγές, αναφέρουν τρόπους κατεργασίας δερμάτων   από  το  2500  π.Χ..   Ο   Όμηρος   (8ος  αιώνας   π.Χ)   περιγράφει  πως  η δυνατότητα της ασπίδας του Αίαντα να εκτρέπει το δόρυ, οφείλεται σε επτά στρώσεις δέρματος  αιγός  και  μία  εξωτερική  στρώση  από  σκληρό  μπρούτζο.  Ο  κατασκευαστής της ασπίδας ήταν ο βυρσοδέψης Τύχιος. Η έκφραση « υπό την αιγίδα.    » προέρχεται

από  την  αρχαϊκή  λέξη  αιγίς,  η  οποία  σημαίνει  ασπίδα  από  αιγόδερμα.  Ο  Όμηρος επίσης  περιγράφει  στο  παρακείμενο  απόσπασμα  της  Ιλιάδας,  τη  χρήση  λίπους  και νερού  στην  κατεργασία  τομαριών.  Ο  Παυσανίας  (110μ.Χ.    180μ.Χ),  στο  έργο  του Περιήγηση,  αναφέρει  τους  Οζολούς  Λοκρούς  που  κατοικούσαν  στην  Άμφισσα  και ντύνονταν  με  δέρματα  και  για  αυτό  μύριζαν  ιδιαίτερα.  Ο  Ησίοδος  (περίπου  750π.Χσυμβουλεύει  για  την  προστασία  από  το  κρύο  τη  χρήση  δερμάτινων  πέδιλων  και πανωφοριών.

Ο Αριστοφάνης (445π.Χ.  385π.Χ.) στο έργο του Ιππείς’, σατιρίζει το βυρσοδέψη Κλέωνα και στα έργα του Πλούτος και Εκκλησιάζουσες διαχωρίζει τους βυρσοδέψες  από  τους  σκυτοτόμους  (κατασκευαστές  δερμάτινων  ειδών).  Στο  αρχαίο Βυζάντιο,  χρησιμοποιήθηκαν  ευρέως  τα  δερμάτινα  ενδύματα,  υποδήματα,  αξεσουάρ και αντικείμενα, ενώ ανακαλύφθηκαν νέες μέθοδοι και ποιότητες οι οποίες εξελίχθηκαν αργότερα  στην  προβιομηχανική  βυρσοδεψία.  Κατά  την  περίοδο  της  Οθωμανικής αυτοκρατορίας,  η  κατεργασία  των  δερμάτων  εξελίχθηκε  ακόμη  περισσότερο  ενώ δημιουργήθηκαν  βυρσοδεψικά  κέντρα  στον  ελλαδικό  χώρο  με  σημαντικές  εμπορικές συναλλαγές στα Βαλκάνια, τη Μικρά Ασία, τη Ρωσία, τις παραδουνάβιες περιοχές και τη  Δύση.  Στα  νεώτερα  χρόνια,  η  βυρσοδεψία  εκβιομηχανίστηκε  και  δημιούργησε  ένα εύρωστο και δυναμικό κλάδο στην Ελλάδα για ένα περίπου αιώνα.

Ενώ κατά το 19ο αιώνα οι συνοικίες των ταμπάκικων στις πόλεις - λιμάνια αποτελούν σύμβολο πλούτου, προκοπής και εξέλιξης, στα επόμενα χρόνια αντιμετωπίζουν πιέσεις για   απομάκρυνση   από   τις   κατοικημένες   περιοχές   ως   οχληρές   και   ρυπαίνουσες εγκαταστάσεις


Η βιομηχανία δέρματος στην Ευρώπη

Σύμφωνα  με  την  ιστοσελίδα  www.euroleather.com  ,  «η  βιομηχανία  δέρματος  στην Ευρωπαϊκή   Ένωση   (Ε.Ε.)   απαρτίζεται   από   3.000   περίπου   βυρσοδεψεία   που απασχολούν  άμεσα  50.000  άτομα.  Περιλαμβάνει  κατά  κύριο  λόγο  μικρά  και  μεσαία βυρσοδεψεία. Ο βιομηχανικός κλάδος της βυρσοδεψίας στην Ευρώπη εμφανίζεται σε όλες τις ευρωπαϊκές χώρες πλην του Λουξεμβούργου, παρόλο που η πλειοψηφία είναι συγκεντρωμένη σε χώρες της νότιας Ευρώπης. Ορισμένες περιφέρειες και δήμοι των κρατών-μελών  της  Ευρωπαϊκής  Ένωσης  διατηρούν  χαρακτηριστικές  συγκεντρώσεις βυρσοδεψείων,  των  οποίων  η  κοινωνικοοικονομική  ζωή  εξαρτάται  σημαντικά  από  τη δραστηριότητα του κλάδου».

«Η Ευρώπη αποτελεί σημαντικό παράγοντα του διεθνούς εμπορίου δέρματος, καθώς παρέχει το 25 τοις εκατό της παγκόσμιας παραγωγής και μία από τις μεγαλύτερες και δυναμικότερες καταναλωτικές αγορές δερμάτινων ειδών».

«Με  έσοδα  που  αγγίζουν  τα  8  δις  Ευρώ,  οι  βυρσοδέψες  της  Ευρώπης  είναι  πολύ ανταγωνιστικοί  στην  παγκόσμια  αγορά  δέρματος.  


Το  ίδιο  το  δέρμα  σαν  προϊόν,  παλαιότερα  μπορούσε  να  χαρακτηρισθεί  σαν  είδος πολυτέλειας.  Κατά  τη  δεκαετία  του  80,  δεν  ήταν  σύνηθες  να  ντύνεται  κανείς  με δερμάτινα ενδύματα ή υποδήματα, λόγω του υψηλού κόστους. Συνεπώς κάποιος που φορούσε  δερμάτινο  μπουφάν,  μπορούσε  να  θεωρηθεί  εύπορος,  μιας  και  το  ίδιο  το ένδυμα είχε χαρακτήρα πολυτέλειας και μοναδικότητας.

Πλέον  εξαιτίας  της  έλευσης  μεγάλων  πολυεθνικών  αλυσίδων  εμπορίας  ενδυμάτων  υποδημάτων και σε συνδυασμό με την παγκόσμια μόδα και την οικονομική κρίση, το καταναλωτικό  κοινό  στρέφεται  σε  αγαθά  με  χαμηλότερο  κόστος  (με  το  ίδιο  ποσό χρημάτων  αγοράζονται  περισσότερα  τεμάχια)  και  με  μικρότερο  κύκλο  ζωής  (διότι  η μόδα   πρέπει   να   ανανεώνεται). 

 Η   κοινωνική   τάση,   δεν   απαιτεί   απαραίτητα   ο καταναλωτής να αγοράζει ένα ποιοτικό αγαθό που θα αντέξει στο χρόνο ανεξαρτήτως κόστους. Αντιθέτως, ο καταναλωτής χρησιμοποιεί την πληροφόρηση που του παρέχει το   διαδίκτυο   για   να   αγοράζει   με   βάση   τις   κοινωνικές   τάσεις   και   προτιμήσειςσυνδυάζοντας την ποιότητα που αναζητά με την συμφερότερη για αυτόν τιμή.

Συμπερασματικά,  οι  σημαντικότεροι  παράγοντες  που  επηρεάζουν  τη  ζήτηση  των προϊόντων  βυρσοδεψίας,  είναι  οι  διαμορφωθείσες  προτιμήσεις  των  καταναλωτών  με βάση τα καταναλωτικά πρότυπα της εποχής, τις διαφημιστικές καμπάνιες, τις τιμές των προϊόντων  και των υποκατάστατων αυτών, σε  συνδυασμό  με  το διαθέσιμο εισόδημα των καταναλωτών.

Προοπτικές κλάδου

Παρόλη  την  παραγωγική  συρρίκνωση  της  βιομηχανίας,  οι  επιχειρήσεις  που  έχουν απομείνει  στον  κλάδο  βελτίωσαν  τα  οικονομικά  τους  μεγέθη,  αφενός  λόγω  του  ότι άλλες επιχειρήσεις αποχώρησαν από την αγορά και αφετέρου χάρις στο ανταγωνιστικό πλεονέκτημα των ελληνικών δερμάτων έναντι των Ευρωπαϊκών .

Εξετάζοντας τα οικονομικά στοιχεία από δέκα επιχειρήσεις που έχουν γνωστοποιήσει την  οικονομική  τους  θέση  και  συνεχίζουν  τη  λειτουργία  τους,  ο  κλάδος  εμφάνισε  το 2012 αυξημένα κέρδη προ φόρων, τόκων και αποσβέσεων (EBITDA) κατά 9% σε σχέση με το 2011, ενώ το 2013 τα κέρδη προ φόρων, τόκων και αποσβέσεων (EBITDA)  ήταν μειωμένα κατά 7% σε σχέση με το 2012

Οι  εναπομείνασες  επιχειρήσεις  έχουν  συνειδητοποιήσει  πως  η  εγχώρια  αγορά  δε μπορεί να τις στηρίξει και επομένως έχουν στρέψει το ενδιαφέρον τους στις εξαγωγικές δραστηριότητες.  Η  εξωστρέφεια  σε  χώρες  της  Ευρώπης  και  της  Ανατολής  αποτελεί πεδίο  επιχειρηματικής  ανάπτυξης  των  επιχειρήσεων  του  κλάδου.  Η  ανάπτυξη  αυτή αφορά σε εξαγωγές, επέκταση και νέες συνεργασίες στο χονδρικό εμπόριο, ανάθεση εργασιών  φασόν  και  δημιουργία  δικτύων  συνεργασίας  μεταξύ  επιχειρήσεων.  Επίσης αφορά    στην    αναζήτηση    καλύτερων    συνεργατών,    την    ανάδειξη    συγκριτικών πλεονεκτημάτων  και  την  εκμετάλλευση  νέων  επιχειρηματικών  ευκαιριών. Το  90%  και πλέον των πωλήσεων, πραγματοποιούνται στο εξωτερικό και μόνο το 5-10% αφορούν στην ελληνική αγορά

 Κοινωνικές τάσεις και προτιμήσεις που επηρεάζουν τον κλάδο


Οι εξελίξεις, η γενικότερη οικονομική κρίση, η μείωση των εισοδημάτων και η συνεχώς αυξανόμενη φορολογία, οδηγούν το μέσο καταναλωτή να αποφασίσει πως θα διανείμει το περιορισμένο εισόδημα του καλύτερα στους διαθέσιμους πόρους. Οι δείκτες μισθών δεν παρουσιάζουν δραματική βελτίωση και πολλοί καταναλωτές έρχονται αντιμέτωποι με

Το Πολιτικό περιβάλλον (Political):


Στο   πολιτικό   περιβάλλον   της   Ελλάδας,   παρατηρείται   έντονη   αστάθεια,   η   οποία δημιουργεί σημαντικά προβλήματα  στις επιχειρήσεις του  κλάδου, εντός και εκτός της Ελλάδας. Η έλλειψη πολιτικής σταθερότητας, οδηγεί στη δημιουργία ανασφάλειας και έλλειψη εμπιστοσύνης των πελατών του εξωτερικού προς τις ελληνικές επιχειρήσεις. Ο κλάδος επηρεάζεται δυσμενώς και οι ελληνικές επιχειρήσεις πρέπει να λαμβάνουν τα μέτρα  τους  ώστε  να  μπορούν  να  ανταποκριθούν  στις  αυξημένες  απαιτήσεις  των πελατών τους και να τους προσφέρουν κάποιου είδους εξασφάλιση πως η συνεργασία τους θα κυλίσει ομαλά.

Εκτός από το γενικότερο πολιτικό κλίμα, υπάρχει και πιο άμεση επιρροή που αφορά αποκλειστικά   τα   βυρσοδεψεία   που   δραστηριοποιούνται   εντός   Αττικής.   Στο   ΦΕΚ 1049/Δ/1995    δημοσιεύθηκε    Διάταγμα    περί    «Έγκρισης    πολεοδομικής    μελέτης αναθεώρησης  και  επέκτασης  τμημάτων  των  δήμων  Αθηναίων,  Αγίου  Ιωάννη  Ρέντη, Αιγάλεω , Περιστερίου και Ταύρου ( περιοχή Ελαιώνα) Ν. Αττικής» και με το  άρθρο αυτού, προβλέπεται η   απομάκρυνση όλων των βυρσοδεψείων από την περιοχή του Ελαιώνα   καθώς   επίσης   και   όλων   αυτών   που   εντάσσονται   στην   κατηγορία   των οχλουσών   βιομηχανιών.   Λόγω   αλλαγής   χρήσης   της   περιοχής   του   Ελαιώνα,   οι

βιομηχανίες τελούν υπό καθεστώς μετεγκατάστασης (χωρίς όμως στην ουσία να έχουν μετεγκατασταθεί)    και    στην    πραγματικότητα    λειτουργούν    χωρίς    μόνιμη    άδεια λειτουργίας. Προσωρινές άδειες δίδονται, για ορισμένο χρονικό διάστημα.   Η έλλειψη μόνιμης άδειας λειτουργίας, αφαιρεί τη δυνατότητα στις επιχειρήσεις αυτές να προβούν μακροπρόθεσμα   σε   σημαντικές   επενδύσεις   που   θα   βελτίωναν   κατά   πολύ   την παραγωγική τους διαδικασία, την προστασία του περιβάλλοντος κλπ


Το Οικονομικό περιβάλλον (Economical)

 

Το  οικονομικό  περιβάλλον  της  επιχείρησης  επηρεάζεται  άμεσα  από  τη  γενικότερη οικονομία   της   χώρας,   των   νοικοκυριών   και   των   λοιπών   επιχειρήσεων   που συνεργάζεται.  Η  συνεχιζόμενη  οικονομική  ύφεση  επηρεάζει  σημαντικά  τον  κλάδο,  με αποτέλεσμα  να  υπάρχει  μειωμένη  ζήτηση  από  τους  τελικούς  καταναλωτές  για  τα προϊόντα του κλάδου, ενώ αυτό επιφέρει σαν συνέπεια δυσκολίες για τις επιχειρήσεις κατά   την   είσπραξη   των   απαιτήσεων   από   τους   πελάτες   τους. 

 Παρόλα   αυτά,   η επιχείρηση  προσπαθεί  να  φιλτράρει  το  πελατολόγιο  της  με  βάση  ποιοτικά  κριτήρια, ώστε  να  αποφύγει  όσο  το  δυνατόν  περισσότερο  τις  επισφάλειες  και  να  διατηρεί  ένα επίπεδο αξιοπιστίας αναφορικά με την είσπραξη των απαιτήσεων. Λόγω της φύσης του προϊόντος,  η  επιχείρηση  κρίνει  πως  δεν  απαιτείται  να  επενδυθούν  κεφάλαια  για διαφήμιση  είτε  της  εταιρείας,  είτε  του  ίδιου  του  προϊόντος  και  συνεπώς  η  αυξημένη φορολογία  και  τα  τέλη  που  επιβαρύνουν  τις  υπηρεσίες  διαφήμισης,  δεν  επηρεάζουν την  επιχείρηση.  Επιπρόσθετα,  οι  δυσκολίες  χρηματοδότησης  των  επιχειρήσεων  του κλάδου,   η   έλλειψη   ρευστότητας   γενικότερα   στην   αγορά   σε   συνδυασμό   με   τις επιχειρηματικές   επιλογές   και   τις   συγκυρίες,   δρουν   αρνητικά   και   δυσχεραίνουν σημαντικά το γενικότερο κλίμα του κλάδου, έχοντας οδηγήσει πολλές επιχειρήσεις σε παύση εργασιών ή ακόμη περισσότερο σε πτώχευση

Κάποια οικονομικά μεγέθη που αφορούν στη χώρα μας παρουσιάζονται παρακάτω:

Τα υψηλά επίπεδα ανεργίας και η ανησυχία για το τι μέλλει γενέσθαι, ωθούν το μέσο καταναλωτή   σε   λήψη   συντηρητικών   αποφάσεων.   Ως   άμεσο   αποτέλεσμα,   πολλά νοικοκυριά  ψάχνουν  να  υποκαταστήσουν  αγαθά  με  άλλα  φθηνότερα,  περιορίζουν  τις αγορές στα απολύτως αναγκαία και δεν προβαίνουν σε δαπάνες που θα μπορούσαν να χαρακτηρισθούν ως σπατάλες

Το Κοινωνικό περιβάλλον (Social)

 

Ο σύγχρονος τρόπος ζωής (lifestyle), η πληροφόρηση και η ενημέρωση για νέες τάσεις και μόδες και η αυξημένη χρήση του Internet ως εμπορικό μέσο για αγορά αγαθών και ως  μέσο  ενημέρωσης  και  επιρροής,  έχουν  επίπτωση  στον  κλάδο  του  δέρματος.  Η χρήση του διαδικτύου επιτρέπει την πολιτισμική επιρροή από τη μία χώρα στην άλλη με   αποτέλεσμα   να   δημιουργούνται   νέες   καταναλωτικές   συνήθειες   και   πρότυπα. Επηρεάζονται  με  αυτόν  τον  τρόπο  οι  αντιλήψεις  για  τα  εισαγόμενα  ή  για  τα  εντόπια προϊόντα. Επίσης σημαντική επίπτωση έχει και η άποψη της κοινής γνώμης πάνω σε περιβαλλοντικά   θέματα.  

 Το   Υπουργείο   Περιβάλλοντος   και   Ενέργειας   έχει   σαν αποστολή   τη   «διατήρηση   και   βελτίωση   της   ποιότητας   του   περιβάλλοντος,   των ανανεώσιμων φυσικών πόρων, της βιοποικιλότητας και των υδατικών πόρων, την ορθή διαχείριση   των   μη   ανανεώσιμων   ενεργειακών   πόρων   και   την   προώθηση   των ανανεώσιμων   πηγών   ενέργειας,   την   εξοικονόμηση   ενέργειας,   την   αντιμετώπισημετριασμό  και  προσαρμογή  στις  επιπτώσεις  της  κλιματικής  αλλαγής,  την  αστική αναγέννηση,   το   βιώσιμο   χωροταξικό   σχεδιασμό   με   σεβασμό   στην   αρχιτεκτονική κληρονομιά, και το συντονισμό των περιβαλλοντικών πολιτικών της κυβέρνησης»

Με λίγα λόγια, η ύπαρξη μίας βιομηχανίας που πιθανόν ρυπαίνει το περιβάλλον, χρειάζεται να βρίσκεται σε εγκαταστάσεις ελεγχόμενες και να τηρεί συγκεκριμένες προδιαγραφέςεφόσον    έχει    λάβει    μέτρα    για    την    προστασία    του    περιβάλλοντος    και    του οικοσυστήματος

Τεχνολογικό περιβάλλον (Technological)

 

Σημαντική επίδραση στην παραγωγική διαδικασία έχει η τεχνολογία. Οι παραδοσιακές μέθοδοι έχουν αντικατασταθεί από διαδικασίες αυτοματοποιημένες, που μειώνουν τους χρόνους   παραγωγής,   αυξάνουν   την   παραγωγική   δυναμικότητα,   βελτιώνουν   το αποτέλεσμα  και  μειώνουν  την  πιθανότητα  εμφάνισης  σφαλμάτων.  Η  επιχείρηση  που επενδύει σε απόκτηση τεχνολογίας, μόνο κερδισμένη μπορεί να είναιΣύμφωνα  με  την  αξιολόγηση  του  Παγκόσμιου  Οικονομικού  Φόρουμ  και  με  βάση  την ετήσια  Έκθεση  Παγκόσμιας  Ανταγωνιστικότητας  η  Ελλάδα  με  κριτήριο την ανταγωνιστικότητα της,  βρίσκεται στην 86η  θέση (ανάμεσα σε 138)


Η κτηνοτροφία είναι ένας βασικός πρωτογενής τομέας για την οίκονομική άνάπτυξη μιας χώρας

Η δική μας χώρα όντας ηπειρωτική ενδείκνυται για αύτον τον κλάδο

Ο φορέας ΕΛΛΗΝΩΝ ΣΥΝΕΛΕΥΣΙΣ θα δώσει ίδιαίτερη βαρύτητα σε όλους τους πρωτογενείς τομείς ,και δη στην κτηνοτροφία,έχοντας υπόψην και την κυκλική οικονομία ουτως ώστε τίποτε να μην πηγαίνει χαμένο 

Η βυρσοδεψία θα πάρει και πάλι την θέση που της άξίζει,χρησιμοποιώντας όλα τα δέρματα των ζώων,και με την μεγάλη πείρα που διαθέτουν έλληνες επιχειρηματίες του κλάδου θα διατεθούν στην άγορα τα καλύτερα προίόντα που φυσικά θα είναι άνάρπαστα και στην ξένη άγορά

Έτσι η βιομηχανία του δέρματος θα άναβιώσει και πάλι, με χιλιάδες θέσεις έργασίας,με τα πρότυπα τα παραδοσιακά ,με άπόλυτο σεβασμό προς το περιβάλλον

Δίνω παρακάτω ένα λαμπρό παράδειγμα ένός έκκην έπιχειρηματία ,που διάλεξε τον δύσκολο,αλλά φυσικό-παραδοσιακό τρόπο έπεξεργασίας του δέρματος,και όπως βλέπουμε πέτυχε ,παρά τις δύσκολες ισχύουσες συνθήκες

Στην ΕΛΛΗΝΩΝ ΠΟΛΙΤΕΙΑ που θα χτίσουμε με τον φορέα  ΕΛΛΗΝΩΝ ΣΥΝΕΛΕΥΣΙΣ θα ύπάρχει άφθονία,θα ύπάρχει ολη η συμμετοχή και η χρηματοδότηση που θα χρειαστεί για το στήσιμο αύτών των βιομηχανικών μονάδων,άρα το άποτέλεσμα είναι σίγουρα έξασφαλισμένο


Στην Καστοριά το πρώτο οικολογικό βυρσοδεψείο στον κόσμο

Του Σταυρου Τζιμα

Επιχειρηματίες από την Ιταλία, τη Γερμανία, τη Γαλλία κ. α. καταφθάνουν στην Καστοριά για να δουν ιδίοις όμμασι «τι έκανε ο τρελός Ελληνας».

Ο κ. Ναούμ Δίτσιος έκανε πράγματι μια «τρελή» κίνηση: Σε συνθήκες οξύτατης οικονομικής κρίσης και βαθιάς ύφεσης επένδυσε το μάλλον αστρονομικό για τα τοπικά δεδομένα ποσό των έντεκα εκατομμυρίων ευρώ στην κατασκευή ενός υπερσύγχρονου οικολογικού εργοστασίου κατεργασίας δέρματος.

«Ομοιό του δεν υπάρχει όχι μόνο στην Ελλάδα αλλά και στον υπόλοιπο κόσμο, γι’ αυτό και έρχονται από το εξωτερικό ειδικοί και επιχειρηματίες για να το δούν», λέει στην «Κ» ο τολμηρός επιχειρηματίας. Σε άλλες εποχές αυτό που θα εντυπωσίαζε από την πρωτοβουλία του Καστοριανού μηχανολόγου-μηχανικού είναι η σύλληψη και υλοποίησης μιας ιδέας πρωτοποριακής, οικολογικού βυρσοδεψείου δηλαδή, όταν όπως γνωρίζουμε εργοστάσια του είδους συγκαταλέγονται στις υψηλές θέσεις του καταλόγου των ρυπογόνων εστιών.

«Δεν τρόμαξα»

Τώρα όμως που επιχειρήσεις κλείνουν η μία μετά την άλλη και το επενδυτικό κλίμα κινείται σε θερμοκρασίες σιβηρικού χειμώνα, το πρώτο που σκέφτεται ο συνομιλητής του κ. Δίτσιου είναι πώ σε τέτοιους χαλεπούς καιρούς ανέλαβε ένα τόσο μεγάλο ρίσκο.

«Οι επενδύσεις πρέπει να γίνονται όταν τα υλικά είναι φτηνά και οι συνθήκες ευνοϊκές στην αγορά και τώρα παρά την οικονομική κρίση υπάρχουν προύποθέσεις για όποιον τολμά» απαντάει και τονίζει:

«Η αλήθεια είναι οτι προβληματίστηκα μήπως δεν τα καταφέρω, αλλά δεν τρόμαξα από την κρίση. Εβαλα ό, τι είχα και δεν είχα, όλη μου την περιουσία, αλλα πίστευα και πιστεύω ότι κινούμαι στη σωστή κατεύθυνση. Στο κάτω κάτω της γραφής, να βοηθήσω κι εγώ στο μέτρο των δυνάμεών μου στην οικονομική ανόρθωση της πατρίδας. Ας το δουμε κι έτσι λοιπόν…».

Πριν από δυο μήνες και ενώ το εφιαλτικό ερώτημα αν η Ελλάδα κάνει ή όχι το άλμα στον γκρεμό της χρεοκοπίας επλανάτο πάνω από τη χώρα, στο Βιοτεχνικό Πάρκο Καστοριάς εγκαινιαζόταν το σύγχρονο φινιριστήριο – βαφείο γουναρικών του κ. Δίτσιου, μια υπερσύγχρονη μονάδα φιλικότατη προς το περιβάλλον.

«Ηρθαν περισσότεροι από χίλιοι άνθρωποι, απρόσκλητοι στη συντριπτική τους πλειοψηφία, και είμαι βέβαιος ότι αν γινόταν στην Αθήνα θα περνούσε και η μισή Βουλή», λέει.


Η καινοτομία αυτού του οικολογικού βυρσοδεψείου συνίσταται στην απόλυτη αξιοποίηση των φυσικών πόρων και στην πλήρη ανακύκλωση των αποβλήτων ώστε να μη ρυπαίνονται στο ελάχιστο το έδαφος και η ατμόσφαιρα, πράγμα άγνωστο ώς τώρα για τέτοια εργοστάσια.

«Χρησιμοποιούμε κυρίως το βρόχινο νερό, αλλά και εκέινο από το λιώσιμο του χιονιού στη διαδικασία βαφής και φινιρίσματος. Ρεύμα παίρνουμε απο ηλιακούς συλλέκτες και χρησιμοποιούμε υγραέριο αντί για πετρέλαιο για να μη ρυπαίνουμε το περιβάλλον, ενω και τα χημικά μας είναι φιλικά προς το περιβάλλον. Τα απόβλητα της όλης διαδικασίας υφίστανται φυσικοχημικό καθαρισμό και έτσι η λάσπη αφού έχουν αφαιρεθέι τα όποια τοξικά πάει πεντακάθαρη ως λίπασμα στα χωράφια, ενώ το νερό διοχετεύεται για τον τελικό καθαρισμό στις εγκαταστάσεις βιολογικού της πόλης της Καστοριάς».

Σαράντα οχτώ εργάτες επανδρώνουν σε πρώτη φάση το εργοστάσιο, με προοπτική σε ένα χρόνο να φτάσουν τους εκατόν πενήντα.

Το μεγάλο στοίχημα

Ο ιδιοκτήτης του έχει υψηλές φιλοδοξίες. «Μέχρι τώρα κατεργαζόμαστε δέρματα που χρησιμοποιούνται στη γουνοποιία της Καστοριάς, αλλά φέρνουμε και από τη Ρωσία η οποία τα έστελνε για κατεργασία στις ΗΠΑ. Το μεγάλο μας στοίχημα όμως είναι να «χτυπήσουμε» σημαντικό μερίδιο από τα ακατέργαστα γουνοφόρα στα δημοπρατήρια της Ευρώπης τα οποία παίρνουν για κατεργασία μέχρι τώρα οι Κινέζοι και επ’ αυτού είμαστε αισιόδοξοι ότι θα τα καταφέρουμε. Το σύνθημά μας είναι: επίθεση στις αγορές για να πάρουμε το κομμάτι που μας ανήκει».

Στο πρόσωπο του Καστοριανού επιχειρηματία ενσαρκώνεται η άλλη Ελλάδα, η Ελλάδα της δημιουργίας, της εξωστρέφειας, της αισιοδοξίας ή όπως λέει ο ίδιος «η Ελλάδα που δεν συμφιλιώνεται με την ιδέα της πτώχευσης».

Αυτή την Ελλάδα θα τη συναντήσει κανείς στη μεθόριο της Καστοριάς, όπου η παραδοσιακή γουνοποιία όχι μόνο αντέχει, αλλά δυναμώνει διαρκώς το εξαγωγικό της προφίλ κατακτώντας τις διεθνείς αγορές, στην κεντρική Μακεδονία με τις δυναμικές και χρυσοφόρες εξαγωγές ροδάκινου, σε πόλεις και χωριά ανά την επικράτεια, όπου απλοί άνθρωποι ανασχεδιάζουν το μέλλον στη βάση της καινούργιας πραγματικότητας.

«Δεν ήταν λίγοι εκείνοι που με παρότρυναν να ανοίξω την επιχείρηση στη Βουλγαρία ή την Τουρκία, όπου τα μεροκάματα έιναι πολύ χαμηλά και η φορολογία ευνοϊκή. Κάνετε λάθος τους απαντούσα, ο επιχειρηματίας πρέπει να έχει και πατριωτική συνείδηση. Το κεφάλαιο μπορεί να μην έχει πατρίδα, αλλά ο επιχειρηματίας έχει», τονίζει ο ακρίτας επιχειρηματίας. https://www.kathimerini.gr/society/431754/stin-kastoria-to-proto-oikologiko-vyrsodepseio-ston-kosmo/

Σχόλια

Δημοφιλείς αναρτήσεις