Η διεύρυνση του Κράτους υπαγορεύθηκε και από τις ανάγκες ενός πελατειακού πολιτικού συστήµατος

 

Οι αναγκαίες αλλαγές για την βιομηχανία, καθυστερούν στην Ελλάδα ΙΟΒΕ 

  






Στην Ελλάδα η µεταπολεµική πορεία του Κράτους ακολούθησε την ίδια περίπου τάση µεγέθυνσης. Με µια σηµαντική διαφορά: η εξάπλωσή του δεν στηρίχθηκε µόνο σε ιδεολογικές επιλογές ανάλογες µε αυτές που οδήγησαν στην επέκταση του Κράτους στην υπόλοιπη Ευρώπη. Εδώ, η διεύρυνση του Κράτους υπαγορεύθηκε και από τις ανάγκες ενός πελατειακού πολιτικού συστήµατος, τροφοδοτήθηκε από αυτό και το ανατροφοδότησε.

Η ιδιοµορφία αυτή είχε σηµαντικές επιπτώσεις: 

Πρώτον, δεν δηµιουργήθηκε ποτέ στη χώρα ένα Κράτος κοινωνικής προστασίας ανάλογο µε αυτό της Ευρώπης. ∆εύτερον, το Κράτος δεν στελεχώθηκε µε κριτήρια αποτελεσµατικότητας και συνέχειας.

Η κατάσταση αυτή συνεχίσθηκε, ακόµα και όταν οι µεγάλες αλλαγές στον κόσµο οδήγησαν όλες τις ευρωπαϊκές χώρες σε νέες επιλογές που θα ήταν λογικό να προκαλέσουν ανάλογες δραστικές µεταρρυθµίσεις και στον τρόπο λειτουργίας του ελληνικού Κράτους. Αυτό δεν συνέβη µε τους ρυθµούς που α- παιτούσαν οι συνθήκες. 

Βεβαίως, δεν πρέπει να παραβλέπεται ότι µετά την ένταξη της χώρας στην Ευρωπαϊκή ΄Ενωση και στην ΟΝΕ, υπήρξαν προσπά- θειες που περιόρισαν σταδιακά την παρουσία του Κράτους στην παραγωγή και εκσυγχρόνισαν τη λειτουργία τοµέων όπου το Κράτος κατείχε µονοπωλιακή θέση. ΄Οµως, παρά τις βελτιώσεις που έχουν επιτευχθεί, η συγκρότηση και η λειτουργία του ελληνικού Κράτους παραµένουν, κατά κανόνα, παρωχηµένες.

Η ∆ηµόσια ∆ιοίκηση είναι αναποτελεσµατική, όχι µόνο δηµιουργεί προσκόµµατα στην ανάπτυξη, αλλά δυσχεραίνει και την εφαρµογή των κυβερνητικών επιλογών και λειτουργεί ως βασική τροχοπέδη στην ανάπτυξη και ευηµερία.

Η Παιδεία, υπό τον ισοπεδωτικό έλεγχο του Κράτους, δεν µπορεί να αυτονοµηθεί για να συµβαδίσει µε τις εξελίξεις, αλλά ούτε καν να ακολουθήσει µε καθυστέρηση τα ευρωπαϊκά και διεθνή δρώµενα.

 Η ∆ικαιοσύνη, παρά τις κατά καιρούς προσπάθειες των λειτουργών της, υποφέρει από τις γραφειοκρατικές αγκυλώσεις, βραδυπορεί συστηµατικά και αποτελεί, µαζί µε τη γραφειοκρατία, βασική αιτία αποθάρρυνσης ξένων επενδύσεων στη χώρα.

Το Κοινωνικό Κράτος, παρά το υψηλό κόστος λειτουργίας του, όχι µόνο δεν εξασφαλίζει στους πολίτες υπηρεσίες ανάλογες µε εκείνες των άλλων ευρωπαϊκών χωρών, αλλά δεν ανταποκρίνεται ούτε στις στοιχειώδεις κοινωνικές ανά- γκες.

Η αποτυχία του Κράτους να προσαρµοσθεί, µε το ρυθµό που επιβάλλεται, στις µεταβαλλόµενες συνθήκες της εποχής µας αποτυπώνεται αδρά στον τοµέα της Οικονοµίας και ειδικότερα στο µεγάλο ζήτηµα των ελλειµµάτων, του δηµόσιου χρέους και της δηµοσιονοµικής προσαρµογής.

 Τα προβλήµατα αυτά δεν είναι συγκυριακά. Και γι’ αυτό δεν είναι αποτελεσµατική η συγκυριακή τους αντιµετώπιση. Το δηµοσιονοµικό πρόβληµα σήµερα είναι αποτέλεσµα µιας µακράς πορείας διεύρυνσης των πόρων που διαχειρίζεται το Κράτος, πόρων που χρησιµοποιούνται αναποτελεσµατικά και µε υψηλό κόστος και συχνά µε αδια- φάνεια ως προς τη διάθεση, τη διαχείριση και τον απολογισµό.

 Για ένα σύγχρονο ελληνικό κράτος

Στην εποχή των ανοικτών συνόρων και της παγκοσµιοποίησης, ο ρόλος του Κράτους δεν είναι  και δεν µπορεί πια να είναι  η περιφρούρηση της εθνικής οικονοµίας αλλά η ενδυνάµωσή της. ∆εν είναι η, εκ των υστέρων, παρέµβαση αλλά η έγκαιρη πρωτοβουλία. ∆εν είναι η επιβολή κάθε νέας πολιτικής µε νόµο όσο η εφαρµογή της από το ίδιο το Κράτος.

Με άλλα λόγια, το ζητούµενο είναι ένα σύγχρονο Κράτος που σηµαίνει:

 Ένα Κράτος ευέλικτο, για να προσαρµόζεται έγκαιρα στις µεταβαλλόµενες συνθήκες

Ένα Κράτος δικαίου, συνεπές και αξιόπιστο απέναντι στους πολίτες του και τις άλλες χώρες, που θα λειτουργεί µε υπευθυνότητα και διαφάνεια.

Ένα Κράτος λειτουργικό και αποδοτικό, για να µη σπαταλώνται οι πόροι που διαχειρίζεται.

Ένα Κράτος που θα λειτουργεί συµπληρωµατικά στην αγορά και όχι ανταγωνιστικά, θα ενθαρρύνει, θα οδηγεί, θα συµπαρίσταται και θα εξασφαλίζει τη λειτουργία του ανταγωνισµού.

Ένα Κράτος που θα εγγυάται αποτελεσµατική κοινωνική προστασία σε όσους την χρειάζονται.

Η πορεία για τη δηµιουργία ενός σύγχρονου Κράτους είναι µακρά και δύσκολη. Και δυσχεραίνεται ακόµη περισσότερο από το γεγονός ότι έχουµε καθυστερήσει σηµαντικά, µε αποτέλεσµα να έχουν περιορισθεί οι αντικειµενικές δυνατότητες, καθώς ένα µεγάλο µέρος των πόρων που διαχειρίζεται το Κράτος εξακολουθεί να κατευθύνεται στην αποπληρωµή του µεγάλου δηµοσίου χρέους.

΄Οµως, παρά τις δυσκολίες πρέπει να επιταχύνουµε αποφασιστικά τον βηµατισµό µας. Γι’ αυτό απαιτείται ένα πρόγραµµα µεταρρυθµίσεων που θα θέτει συνολικά το ζήτηµα και θα καταδεικνύει µε πειστικότητα τις ωφέλειες που θα προκύψουν από τις αλλαγές

 Το εύρος και η πολυπλοκότητα του θέµατος επιβάλλουν ασφαλώς την ανάγκη επιλογής και ιεράρχησης στόχων και προτεραιοτήτων. Με βάση αυτή τη σκέψη, στο παρόν κείµενο διατυπώνονται κάποιες προτάσεις για συγκεκριµένες δράσεις στις ακόλουθες σηµαντικές ενότητες που αφορούν άµεσα το Κράτος και την οικονοµική δραστηριότητα.

ΝΟΜΟΙ-ΘΕΣΜΙΚΟ ΠΛΑΙΣΙΟ

 Ο ΕΠΙΤΕΛΙΚΟΣ-ΡΥΘΜΙΣΤΙΚΟΣ ΡΟΛΟΣ ΤΟΥ ΚΡΑΤΟΥΣ

 Η ∆ΗΜΟΣΙΑ ∆ΙΟΙΚΗΣΗ

 Η ΣΥΜΜΕΤΟΧΗ ΤΟΥ ΚΡΑΤΟΥΣ ΣΤΗΝ ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ

 Η ∆ΗΜΟΣΙΟΝΟΜΙΚΗ ΠΟΛΙΤΙΚΗ

 Σε κάθε ενότητα προτάσσεται µια σύντοµη ανάλυση της υφιστάµενης κατά- στασης και των επιδιωκόµενων σκοπών και ακολουθούν προτάσεις, οι οποίες έχουν διαµορφωθεί µε κριτήρια τον επείγοντα χαρακτήρα τους, τη σηµασία τους, τον βαθµό ευρύτερης αποδοχής που απολαµβάνουν και τη δυνατότητα άµεσης εφαρµογής τους. Οι προτάσεις αυτές δεν εξαντλούν ασφαλώς το θέµα και δεν συνιστούν ένα ολοκληρωµένο συναινετικό πρόγραµµα για την µεταρύθµιση του Κράτους, το οποίο παραµένει ζητούµενο. ΄Αλλωστε κρίσιµα ζη- τήµατα που συναρτώνται µε το Κράτος, όπως η Παιδεία, η Κοινωνική Ασφάλιση, η ∆ικαιοσύνη και η Τοπική Αυτοδιοίκηση θίγονται µόνο έµµεσα.

 Οι προτάσεις που περιλαµβάνονται στο παρόν έχουν την αυτόνοµη σηµασία τους και η εφαρµογή τους θα είναι ένα βήµα προς τον τελικό σκοπό: τη δηµιουργία ενός σύγχρονου ελληνικού Κράτους, που θα συµβάλει στην οικονοµική ανάπτυξη και την κοινωνική πρόοδο.

 ΠΡΟΤΑΣΕΙΣ

 Νόµοι-Θεσµικό Πλαίσιο

 Υφιστάµενη κατάσταση-επιδιώξεις

Η συνεχής διεύρυνση του Κράτους τις τελευταίες δεκαετίες και ο έντονα παρεµβατικός χαρακτήρας του δηµιούργησαν ένα πυκνό πλέγµα νόµων, διατάξεων, επιτροπών και διαδικασιών, το οποίο δυσχεραίνει τις σχέσεις των πολι- τών µε τη ∆ιοίκηση και λειτουργεί ως πρόσκοµµα στην οικονοµική δραστηριότητα. 

Η πληθώρα αυτή κανονισµών, που τροφοδοτεί την αδιαφάνεια και την γραφειοκρατία, έχει επισηµανθεί ως κατ’ εξοχήν αντικίνητρο για επενδύσεις και ως κύριος παράγων που επιβαρύνει την ανταγωνιστικότητα της ελληνικής οικονοµίας.

Συνεπώς, κύρια επιδίωξη µιας µεταρρυθµιστικής προσπάθειας είναι αφενός, η εκκαθάριση της υφιστάµενης νοµοθεσίας και αφετέρου, η διασφάλιση ότι η νέα νοµοθεσία θα ελέγχεται προληπτικά µε πρόσθετα κριτήρια, ώστε να περιορίζονται οι αρνητικές επιπτώσεις στην ανταγωνιστικότητα. 

Σηµαντικό ρόλο εξάλλου έχει και η βελτίωση της ποιότητας της νοµοθεσίας µε την έννοια της παραγωγής κανονισµών και νόµων, που όχι µόνο θα είναι απλοί και κατανοητοί από τους πολίτες και τις επιχειρήσεις, αλλά και θα εφαρµόζονται.

Προτάσεις

Συστηµατικός έλεγχος όλων των νόµων για τον περιορισµό της πολυνοµίας και άµεση κατάργηση όσων έχουν περιπέσει σε αχρησία. Αξιολόγηση των υπολοίπων µε βάση τις αποδεδειγµένες επιπτώσεις τους στην οικονοµική δραστηριότητα. Για να είναι αποτελεσµατική η εκκαθάριση του θεσµικού πλαισίου απαιτείται συγκεκριµένο χρονοδιά- γραµµα και στόχοι.

 Ανάλογη προσπάθεια που ανελήφθη στην Ολλανδία πριν λίγα χρόνια είχε ως στόχο τη µείωση του αριθµού των νόµων κατά 30% και το πέτυχε, σε διάστηµα 2 ετών.

Αξιολόγηση όλων των νέων νόµων και ρυθµίσεων µε κριτήριο τις επιπτώσεις τους στην ανταγωνιστικότητα. Αναφερόµαστε συ- γκεκριµένα εδώ στις διαδικασίες που ονοµάζονται διεθνώς impact as sessment και εφαρµόζονται σε µια σειρά χώρες. Η διαδικασία της αξιολόγησης των επιπτώσεων δεν περιορίζεται σ’ αυτά που ήδη διενεργούνται από το Γενικό Λογιστήριο του Κράτους, το οποίο εξετάζει µια µόνο διάσταση και όχι τις επιπτώσεις σε άλλες περιοχές που επηρεάζουν την ανταγωνιστικότητα. Ο έλεγχος των επιπτώσεων σκοπό έχει να αποτι- µήσει τα κόστη και τα οφέλη που θα δηµιουργηθούν για το σύνολο της οικονοµίας από µια συγκεκριµένη ρύθµιση.

Απλοποίηση των νόµων, ώστε να µην απαιτούνται ερµηνευτικές ε- γκύκλιοι, τουλάχιστον στον εκτεταµένο βαθµό που συµβαίνει σήµερα. Οι ερµηνευτικές εγκύκλιοι όχι µόνο δηµιουργούν σύγχυση, αλλά συχνά ανατρέπουν και το πνεύµα του νόµου, τον οποίο έχει ψηφίσει η Βουλή. Η απλοποίηση των εφαρµοζόµενων διατάξεων, των περιορισµών και εξαιρέσεων εφαρµογής τους, αλλά και η σαφής περιγραφή του στόχου του νόµου θα διευκολύνει όχι µόνο στην κατανόησή του από όλους όσους αυτός αφορά, αλλά θα βοηθήσει και στην σωστή και απρόσκοπτη εφαρµογής του.

Καθιέρωση συµµετοχικών διαδικασιών κατά τη σύνταξη των σηµαντικότερων νόµων µε τη θέσπιση ηλεκτρονικής διαβούλευσης ή/και άλλα µέσα (π.χ. έκδοση Πράσινης Βίβλου που προηγείται του νοµοθετικού έργου και τίθεται σε δηµόσιο διάλογο). Η καθιέρωση διαδι- κασιών αυτού του τύπου προωθεί αποτελεσµατικά την ενηµέρωση και τη συµµετοχή των ενδιαφεροµένων και αυτών που επηρεάζονται από τη νοµοθεσία, όπως επιτάσσουν οι αρχές καλής νοµοθέτησης. Ειδικότερα, η ηλεκτρονική διαβούλευση διευκολύνει την κωδικοποίηση των υποβαλλόµενων προτάσεων, κάτι που επιτρέπει την καλύτερη σύνθεση των απόψεων, ενώ η διεύρυνση της βάσης αυτών που συµµετείχαν στον διάλογο βελτιώνει και τις πιθανότητες ευρείας συναίνεσης και άρα αποδοτικότερης και αποτελεσµατικότερης εφαρµογής τους.

Η επερχόµενη συνταγµατική µεταρρύθµιση δίνει την ευκαιρία να αξιολογηθεί θετικά ή αρνητικά η συµβολή συνταγµατικών προβλέψεων που σχετίζονται µε την οικονοµία (π.χ. το άρθρο 106). Προτείνεται µια διαδικασία αξιολόγησης, η οποία θα λάβει υπόψη τις απόψεις των κοινωνικών εταίρων, θα επισηµάνει τις διατάξεις αυτές, θα εκτιµήσει τις επιπτώσεις τους και θα καταλήξει σε προτάσεις για τη διατήρηση, την κατάργηση, τη βελτίωση ή τη συµπλήρωσή τους.

Ολες αύτές τις θέσεις και τους προβληματισμούς του ΙΟΒΕ,τις γνωρίζει ο φορέας έλλήνων συνέλευσις μέσω του προέδρου του κυρίου άρτέμη σώρρα,και οι άπόλυτες λύσεις βρίσκονται μέσα στις προγραμματικές δηλώσεις του φορέα Ε.ΣΥ που άφορούν τον τομέα της βιομηχανίας

ένα μικρό δείγμα :


Η βιομηχανία θα δομηθεί να παρέχει αυτάρκεια σε όλους τους τομείς. Αυτό θα επιτευχθεί λαμβάνοντας πάντα υπόψη τις παγκόσμιες συνθήκες για πιθανές συνεργασίες, εκτέλεση σχεδίων και επενδύσεων στους πιο νευραλγικούς τομείς.

Η Ελλήνων Πολιτεία θα καταστήσει το Ελληνικό κράτος πλήρως αυτοδύναμο βιομηχανικά και ενεργειακά θέτοντας το παγκόσμιο πρότυπο εφηρμοσμένης τέχνης του Λόγου.

ιδρυτική διακήρυξη ελλήνων συνέλευσις:

https://www.dropbox.com/s/vyaw1vtv3m8y11p/διακhρyξη-εσυ-τελικο.pdf?dl=0

προγραμματικές δηλώσεις ελλήνων συνέλευσις:

https://www.dropbox.com/s/pln8t496h3ro6ix/προγραμματικες-δηλωσεις-εσυ-25-10-2015.pdf?dl=0


-


 


Σχόλια

Δημοφιλείς αναρτήσεις